Přihlášení

Katrin Poláková: Táhneme za jeden provaz

Katrin Poláková: Táhneme za jeden provaz
Carollinum
Katrin Poláková je manažerkou monobrandu Breitling a také butiku Carollinum, kde seženete třináct švýcarských hodinářských značek. Je to právě ona, kdo klientům otevírá zázračný svět mechanických časomír.
Katrin Poláková: Táhneme za jeden provaz
Je komunikativní, upřímná a neuvěřitelně sympatická. Maminku dospívajícího syna Katrin Polákovou rozhodně nepřehlédnete: už jen díky jejímu nakažlivému smíchu a nefalšovanému nadšení z hodinek, které dál šíří mezi klienty. Ale pozor! Katrin je v první řadě zkušená manažerka. Vede dva týmy – podle jejích slov skvělé týmy – butiku Breitling a multibrandu Carollinum. „Všichni o mně vědí, že Breitling je moje srdeční záležitost. Breitling navíc skvěle funguje i jako firma a dobře se s ním spolupracuje,“ říká manažerka, hrdá majitelka hodinek Breitling a TAG Heuer, která nyní touží po některém z elegantních, velice ženských modelů kolekce Rendez-Vous od Jaeger-LeCoultre.
Image from library
Image from library


Působila jste v módním byznysu, u italské značky kabelek Furla. Jak jste se dostala k práci pro Carollinum? 

 V módě jsem skončila před osmi lety. Když se Tamara Kotvalová rozhodla otevřít monobrandový butik Breitling, což se stalo na konci roku 2021, spojila se se mnou, neboť jsem s touhle prodejnou měla zkušenost už z minulosti. Tamara si přála, abych vedla i multibrand s hodinkami Carollinum. Butik Breitling tehdy potřeboval nový tým a na mně bylo ho najít. A i když jsme se původně obávali, že monobrand odvede část klientů z Carollina, kde značku Breitling také prodáváme, nestalo se to. Dnes patří Breitling spolu s Cartier a IWC Schaffhausen k nejprodávanějším značkám Carollina. 

V čem se liší móda a hodinářství? 

Hodinářský průmysl je stabilnější, hodinky nejsou sezonní zboží. Jen si vezměte, že v roce 2009 činily módní prekolekce 10 % zboží, během čtyř let se dostaly na celou čtvrtinu. A čím více zboží musíte objednat, tím máte méně času na jeho prodej za plnou cenu. Hodinkový byznys mě baví víc, slevová politika tu v podstatě neexistuje. 

I hodinářské značky představují redesignované kolekce. Jak se pak prodávají modely v původním designu? 

Vše záleží na konkrétním modelu. Někdy se stává, že o původní design, který se přestává vyrábět, zájem naopak vzroste. Postupně se však poptávka vyrovná. V tomto ohledu je dynamický právě Breitling, redesignované kolekce uvádí relativně často stejně jako například capsule, tedy dočasné edice, či limitované kusy. Zároveň chce zvýšit zájem u dámské klientely. Zatímco celosvětově nakupují ženy zhruba 14 % zboží, nám se daří u zákaznic bodovat na 22 %. V poslední době měly úspěch ocelové chronomaty ze spolupráce s Victorií Beckham. Už jsou k dispozici jen jejich dražší, zlaté varianty.
Image from library
Image from library
Image from library
Image from library


Právě vy zprostředkováváte klientům zážitek z mechanických hodinek. Jak konkrétně? 

Nejde jen o mě, je to práce celého týmu. V první řadě chceme získat od manufaktur pro sběratele to nejlepší, což nebývá jednoduché, protože výroba zejména komplikovaných modelů je náročná a trvá dlouho. Se značkami tedy musíme mít dobré vztahy, a to si myslím, že máme. A musíme umět prodávat, je potřeba značkám dokázat, že mezi zákazníky máte skutečné sběratele, jedině tak pošlou ty nejzajímavější hodinky právě k nám. V posledních měsících cítíme vyšší zájem o komplikované hodinky od značek Jaeger-LeCoultre a Cartier. 

Jak řešíte situaci, když některý model z různých důvodů nemáte k dispozici pro všechny sběratele? 

Základem je umět vyhodnotit správně situaci, nabídnout vhodnou alternativu, svou roli hraje i diplomacie. Někteří klienti, kteří se se světem hodinářství setkávají poprvé, mohou být překvapeni, že právě jejich vysněný model není skladem. Je potřeba jim detailně vysvětlit, jak výrazný přetlak poptávky cítíme, někdy pomůže přirovnat hodinky k luxusním sportovním vozům. Na ty se také čeká a dost často se nedají sehnat vůbec. Opravdu speciální a drahý kus je vždy objednáván na jméno, hodinářské značky chtějí znát svého klienta i jeho sběratelské portfolio.

Tamara Kotvalová v jednom z rozhovorů zmiňovala, že česká klientela je poučená a že se daří prodávat drahé, komplikované kusy. Vidíte to také tak? 

Ano, máme vzdělané klienty, opravdové sběratele s láskou k hodinářskému řemeslu. Takoví klienti nás všechny velmi obohacují.
Image from library
Image from library

Jak vlastně dělíte čas mezi dva butiky, dva týmy? 

Nenudím se. Více času věnuji butiku Carollinum, kde je zastoupeno třináct značek. Musíme nad nimi více přemýšlet a vzdělávat se, což všech osm členů týmu poctivě a rádo dělá. A navíc i ve volném čase, za což jim patří můj velký dík. Ale nejdůležitější je, aby se u nás klient cítil dobře, aby zde vládla příjemná atmosféra a pohoda. Oba mé týmy jsou perfektní, táhneme za jeden provaz. Pro klienty pořádáme eventy, některé značky nám kromě novinek poskytují i vintage modely, což je zajímavé lákadlo. Rádi budujeme vztahy, na tom je náš byznys postavený. 

V multibrandovém butiku Carollinum je od loňského prosince k dostání i značka Zenith. Jak se jí daří? 

Zatím je to krátká doba na větší hodnocení. Naším úkolem je dostat tuto nádhernou značku do povědomí sběratelů, což Carollinum umí perfektně. A Zenith si to zaslouží, jeho hodinky s vlastními strojky jsou úžasné.
Image from library
Image from library

Umíte klientům zprostředkovat i návštěvu hodinářských manufaktur. Právě jste se vrátili z IWC Schaffhausen a Jaeger-LeCoultre. Jak vše probíhá? 

Bývá to většinou dvoudenní cesta a je to pro všechny nezapomenutelný zážitek, nadšení našich klientů bylo obrovské. Zaujala mě manufaktura Jaeger-LeCoultre, jejich hodinky jsou opravdu mimořádné včetně designu, strojků i komplikací. Viděli jsme celou výrobu od skic až po hotový produkt. V IWC jsme zase obdivovali věčný kalendář Portugieser Eternal Calendar, představený na veletrhu Watches & Wonders, který pracuje bez nutnosti korekce do roku 3999. V manufakturách jsem si uvědomila, jak dnešní doba nepřeje soustředěné práci, jež je pro výrobu hodinek nezbytná. Pro značky není vůbec snadné najít dobré hodináře, třeba v Jaeger-LeCoultre jich na komplikovaných strojcích dokáže pracovat jen sedm.
Image from library
Image from library
Image from library
Image from library


V multibrandovém butiku Carollinum je od loňského prosince k dostání i značka Zenith. Jak se jí daří? 

Zatím je to krátká doba na větší hodnocení. Naším úkolem je dostat tuto nádhernou značku do povědomí sběratelů, což Carollinum umí perfektně. A Zenith si to zaslouží, jeho hodinky s vlastními strojky jsou úžasné. 

Nedávno jste se vrátila z veletrhu Watches & Wonders, kde některé značky pravidelně představují novinky. Co vás zaujalo? 

Watches & Wondres je začátek, ale pro mnohé i vrchol roku, takový svátek hodinek. Řekla bych, že hodinářské značky se po letech zmenšování pouzder opět vracrjí ke standardním rozměrům. Příkladem může být Panerai s krásnými novinkami Submersible Luna Rossa. Překvapil mě chronograf s vlečnou ručkou z kolekce Monaco od TAG Heuer. A svou nadčasovou elegancí mě nadchl Piaget, byť jej Carollinum v portfoliu nemá. 

V čem spočívá smysl vaší práce? 

Mým posláním je šířit povědomí o hodinařině, tradici i historii. Hodinky jsou ohromné a žádané téma. A také chci šířit dobré jméno Carollina, protože mu právem náleží. V neposlední řadě pak budovat vztahy s klienty – s některými jsme se stali přáteli, což mě nesmírně těší a naplňuje.
Katrin Poláková: Táhneme za jeden provaz

Carollinum

Připravujeme pro vás články z hodinářského oboru a přinášíme vám inspirativní témata. Pronikněte do světa, který je zahalen aurou horologického umění a zvukem tikající setrvačky.