Ten, který nosí sukni (Článek o Baume & Mercier)

Článek byl zveřejněn v magazínu MF DNES- City life

text: Monika Mudranincová 

foto: archiv Baume & Mercier, Jan Zátorský, Mafra

OD CHVÍLE, KDY PŘED DVANÁCTI LETY PŘIŠEL DO BAUME & MERCIER, řídí Francouz Alexandre Peraldi všechny nové designérské projekty této švýcarské hodinářské firmy. Vznikají v malém, čtyřčlenném týmu na okraji Ženevy, v ul­tramoderním studiu schovaném v lese, kde byste čekali spíš houbaře než špičky hodinářského řemesla. Dlouho by se s ním dalo mluvit o jeho lásce k japonské kultuře, k módním ikonám, jako jsou Issey Miyake nebo Yohji Yamamoto, nebo o tom, co pro něj znamená štěstí („štěstí poznají jen ti, kteří se umějí smát").

 Alexandre Peraldi (Zdroj: City Life)

Alexandre Peraldi (Zdroj: City Life)

Ale to, co člověka upoutá na první pohled, je jeho sukně. Sexy chlap, který vypadá jako mladší verze Bena Kingsleyho, budí ve svém oděvu rozruch. Prý nesehnal kalhoty, které by se mu líbily („Všechny byly tak nudné!"), a tak se inspiroval kalhotovou sukní, kterou nosil na kendo, a navrhl si svou vlastní. Má jich už třicet. Světlé, tmavé, lehké, teplé, s kapsami i bez. Nejraději má ale černé.

Jakkoli extravagantní se může zdát, v práci se drží konzervativních hodnot, které značka představuje. Od roku 1830 jsou švýcarské hodinky synonymem pro harmonický design, kvalitní mechaniku a dosažitelný lu­xus. žádné blázniviny, jak sám říká, tedy provozovat nemůže, ale zdá se, že mu to nevadí. Poslední pánská kolekce, která se nyní prodává i v Praze, se jmenuje Clifton. Je inspirována 50. lety minulého století, zlatou érou hodinářství.

Jako designér značky Baume & Mercier navrhujete luxusní hodinky. Jak byste luxus definoval?

Musíte velmi toužit vlastnit tu věc, je to něco jako romantická láska.

Hodinky Baume & Mercier se vzhledem k ceně řadí do segmentu startovacího luxusu. Vy jste ale začínal svou kariéru u jedné ze samých ikon tohoto pojmu, u Cartiera. Pochopil jste tehdy, co všichni na těch diamantech mají?

Naprosto. Bylo mi osmnáct, byl jsem u Cartiera na školní praxi a mohl si navrhnout svůj první prs­ten. V okamžiku, kdy jsem dostal do ruky briliant velký jako můj nehet a viděl třpyt a kouzlo, které z něj vycházely, došlo mi, proč je kolem drahých kamenů tolik emocí, proč se pro ně i zabíjí... Taky si pamatuji, že to, co jsem na prstenu považoval za re­ferenční číslo, byla cena. Šestimístná. Ten moment znamenal můj vstup do světa luxusu.

Louis-Victor a Joseph Célestin Baume (Zdroj: City Life)

Louis-Victor a Joseph Célestin Baume. Bratři Baumeovi založili firmu v roce 1830, když otevřeli první obchod ve švýcarském městečku Les Bois. Hodinky značky Baume na konci 19. století sbíraly mnohá mezinárodní ocenění díky své přesnosti a eleganci. (Zdroj: City Life)

Paul Mercie (Zdroj: City Life)

V roce 1918 se k rodinné firmě přidal byznysmen Paul Mercier a značka dostala název Baume & Mercier. (Zdroj: City Life)

Jak poznáte, které hodinky jsou dobré? 

Podle trvalé hodnoty, to je jedna z nejdůležitějších věcí. A pak je to o designu, o detailech.

Které byly vaše první hodinky?

Byla to značka Casio. Ošklivé, umělohmotné, obrovské. Hrůza!

A teď máte na ruce?

Samozřejmě Baume & Mercier, typ Classima. Svoje cartiery už nechávám doma, jsem věrný značce, pro kterou pracuji.

Jak dlouho to trvá, než vytvoříte novou kolekci? 

Rok až dva každodenní práce.

A jak to v praxi vypadá? Přijdete ráno do práce a řeknete třeba kolegovi Stephanovi: Dnes budeš navrhovat číselnik?

Tak jednoduché to není. Všemu předchází dlouhá debata. O číselnfku se bavíme klidně i týden. Pak vytvoříme skici s návrhy a vezmeme z nich to nej­lepší.

Inzerát Baume z 30. června 1956. (Zdroj: City Life)

Zaměstnaný muž musí mít dobré hodinky. Inzerát uveřejněný v London News 30. června 1956 hovoří o výhodách hodinek Baume: nemusí se natahovat. (Zdroj: City Life)

Podle čeho ale poznáte, co je pro vás to nejlepší? 

Dobrý designér musí umět odlišit to, co je „jen" krásné, od toho, co je krásné, ale i správné, dobře vybalancované. My nikdy neřekneme, že je něco krásné. Používáme slova jako dobré, špatné. Krása je strašně subjektivní věc, proto jsme schopni dis­kutovat o každé křivce hodiny, někdy týdny.

To se ale musíte strašně hádat.

Taky že se hádáme! Ale to k tomu patří. Nikomu není příjemné přijímat kritiku, ale já dbám na to, aby po ní přišel i návrh řešení. Shodit něco ze stolu umí každý, ale přijít s dalším nápadem, to je kumšt. Každopádně ten, kdo s námi pracuje, se musí naučit nebrat si nic osobně a vnímat kritické postřehy jako něco, co má směřovat k tomu nejlepšímu výsledku.

Dovolí si kolegové kritizovat i vás?

Samozřejmě. A většinou mají pravdu.

Kdo má tedy nakonec poslední slovo? Hlasujete?

Ne, nejsem demokrat, poslední slovo mám vždycky já. A proto jsem ředitelem designérského oddělení. Kdyby to tak nebylo, seděli bychom nad jednou ko­lekcí dvacet let.

Tato značka má velmi dlouhou a důvěryhodnou his­torii a nejvíc ji asi kupují lidé, kteří hledají klasiku, eleganci, neokázalost a dostupnost. Jsou to klienti, kteří teprve objevují luxusní segment, nejsou ex­travagantní, nechtějí hodinky jako investici, ale hledají třeba pěkný dárek ke svatbě, narozeninám, promoci.

Skvosty Baume & Mereier. (Zdroj: City Life)

Skvosty Baume & Mereier. (1) Zlaté hodinky z roku 1869,(2) Clifton, historický model,(3) Classima, (4) Linea, historický kus, (5) Clifton 10055.Všechny modely Clifton pohánějí prvotřídní švýcarské mechanické strojky vyrobené ručně v manufaktuře v Les Brenets. Hodinky od Baume & Mercier jsou k dostání v hodinářství- klenotnictví Carollinum,Pařížská 11, Praha 1. (Zdroj: City Life)

Takže Baume & Mercier se logicky nedědí z generace na generaci jako třeba Patek Philippe?

Ne, a my jsme rádi. Kdyby to tak bylo, přišli bychom o práci. Je to spíš tak, že tatínek má hodinky Baume & Mercier, líbí se mu, tak je pořídí i synovi.

Co je pro vás jako designéra největší kompliment?

Když mi někdo řekne, že se s hodinkami sžil nato­lik, že už je ani nevnímá na ruce. To je pro mě mno­hem víc, než když mi pochválí jejich design.

Mnoho umělců - a vy jste v podstatě také umělec - při tvorbě trpí, než přijdou na to, jak své téma uchopit. Jak to máte vy?

Taky trpím, ale jen do okamžiku, než mám první nápad. Jakmile najdu vodítko, zapomenu vzrušením na svět. Tvorba je důvod, proč žiju. Samozřejmě, že se stane, že to, co považuju za geniální, nako­nec není dobré. Ale ani ty špatné skici nevyhazuji. Vždycky se tam může najít něco, co se dá použít jindy. A to samé radím i svým kolegům nebo studentům - nikdy se nezbavujte svých starých prací, mohou vám pomoct v růstu.

Máte při práci nějaké rituály?

Piju hektolitry kafe a poslouchám muziku. Od klasiky po rap nebo r'n'b.

Nejnovější kolekce Baume & Mercier se jmenuje Clifton. Jsou to pánské hodinky, ale přiznám se, že některé modely bych klidně nosila i já.

A máte pravdu, pánské klasické hodinky jsou i u žen velmi populární. Poslední čtyři roky se ve firmě často inspirujeme našimi historickými modely a že je z čeho vybírat. Na starém modelu z padesá­tých let, který byl pro nás předlohou, se nám líbil tvar čísel, ručky, sklíčko a další detaily. Snažili jsme se duch starého modelu zachovat i v nové kolekci, uchovat dotyk městského člověka z padesátých let - toho úspěšného byznysmena v obleku - ale zároveň je odlehčit tak, aby evokovaly eleganci té doby.

A proč se jmenují Clifton?

Zaprvé, protože to hezky zní, a zadruhé, protože Clifton je přímořské letovisko na jihu Afriky a my jsme chtěli navázat na naši kolekci Hampton, která byla zase inspirována oblíbeným letoviskem v USA.

Cliftony mají nejrůznější komplikace (hodinkářské funkce - pozn. aut.) včetně měsíční fáze. Myslíte, že to lidé čekají u hodinek v ceně, která začíná na  nějakých 60 000Kč?

Cliftony mají ukazatel času v jiné časové zóně a ka­lendář, to jsou podle mě velmi užitečné komplikace. A měsíční fáze? Ta je prostě krásná, poetická. Byla by škoda ji tam nemít. Je velmi vzrušující vidět, jak se každý den mění, nemyslíte? Dříve jsem tuto kom­plikaci neměl rád, připadala mi staromódní, ale čím jsem starší, tím víc jí přicházím na chuť.

Detaily hodinek Baume & Mercier. (Zdroj: City Life)

Detaily. Hodinky Baume & Mercier mají na korunce řecké písmeno Φ, označení zlatého řezu, který definuje proporce hodinek. Strojky jsou mechanické a pocházejí z manufaktury v Les Brenets. Měsíční fáze je jednou z nejoblíbenějších komplikací modelů Clifton. (Zdroj: City Life)

Nelze si nevšimnout, že máte místo kalhot sukni. Kdy jste začal nosit tuto část dámského šatníku? 

Někdy před dvanácti lety. Tehdy jsem provozoval kendo (japonské bojové umění - pozn. aut.) a nosil jsem během cvičení sukni, které se říká hakama.

K nějaké příležitosti jsem si chtěl pořídit nový oblek, ale všechny mi připadaly nudné, bez nápadu. To mě naštvalo, tak jsem se rozhodl, že bych vlastně mohl nosit sukni každý den. Navrhl jsem si jednu. A pak další a další a teďjich mám ve skříni asi třicet.

Máte pravděpodobně víc sukní než vaše žena. 

To nepochybně! Mohla by si je ode mě půjčovat.

A vlastníte i kalhoty?

Asi patery by se u mě našly. Nosím je výjimečně.

Co si o tom myslí vaše rodina?

Pro mou ženu bylo dost těžké smířit se s tím, že se lidi na ulici neotáčejí za ní, ale za mnou, přece jen není obvyklé potkat v Ženevě chlapa v sukni A synové tr­pěli, když byli malí a někdo jim třeba řekl, že tatínek zřejmě patří k nějaké sektě. Teď už je jim to jedno.

Alexandre Peraldi (Zdroj: City Life)

Provozujete ještě kendo?

Už ne, hlavně kvůli zádům, ale hodně mi to dalo. Jak fyzicky, tak psychicky. Zlepšil jsem si kondičku a naučil se lépe soustředit.

Děláte jiné sporty?

Lyžuju a začal jsem hrát badminton, to je moje nová vášeň.

Zdá se, že máte od života všechno, skvělou rodinu, práci, koníčky. Co byste si ještě přál?

Vůbec nic mě nenapadá… Asi mám fakt všechno. A to je velké štěstí, kdo tohle může říct? Vlastně něco bych moc chtěl – občas bych se potřeboval rozdvojit, být zároveň na dvou místech současně. Domai v práci. Miluju svou práci i svou rodinu a chtěl bych žít tak, abych neměl pocit, že šidím jedno nebo druhé.Takže bych taky potřeboval, aby den měl víc nežčtyřiadvacet hodin.

Vybráno z Carollinum magazínu